Welzijnsnetwerken
Veerse Welzijnsnetwerken vormen de basis van welzijn in de kernen!
Heb je een (hulp)vraag? In elke Veerse kern kun je terecht bij onze Welzijnsnetwerken!
Bel of mail ons en wij delen de vraag binnen ons netwerk, zodat die je snel en door de juiste persoon wordt geholpen.
Uit welke mensen bestaat het welzijnsnetwerk?
Elk onderdeel van het Welzijnsnetwerk is een organisatie op zich. De onderdelen samen vormen de basis voor het Welzijnsnetwerk. Alle diensten worden ondersteund en begeleid door Welzijnswerkers van Welzijn Veere.
1. Commissie Welzijn
In elke Veerse kern is een Commissie Welzijn, of soortgelijk initiatief. In de Commissie Welzijn zitten vrijwilligers, veelal vertegenwoordigers vanuit verenigingen of organisaties van de kern. De Commissie Welzijn wil het welzijn in de kern bevorderen. Ze signaleert welzijn gerelateerde onderwerpen (o.a. vragen, knelpunten, problemen, wensen), werken gezamenlijk aan deze onderwerpen en geeft gevraagd en ongevraagd advies aan Welzijn Veere. De Commissie Welzijn is op de hoogte van wat er speelt binnen de kern.
Ze legt verbindingen met netwerken in de kern, zoals lokale sport- en vrijwilligersverenigingen, zorgorganisaties en kerkelijke en maatschappelijke organisaties. Kortom: met de mensen uit de kern, vóór de mensen in de kern.
2. Vrijwillige Burenhulp
Burenhulp is er voor vragen die je aan een betrokken buur kunt overlaten. Bijvoorbeeld een boodschap doen, medicijnen ophalen bij de apotheek, het gras maaien of je helpen om naar een afspraak in het ziekenhuis te gaan. Dingen die (even) zelf niet lukken.
Elke kern heeft een vrijwillig Burenhulpcoördinator om mensen met een hulpvraag te verbinden met mensen die een handje willen helpen. Lees hier meer over Burenhulp.
3. Vrijwillig Burgeradviseurs
Heb je vragen over bijvoorbeeld het doen van een WMO-aanvraag, het invullen van belastingformulieren of het inschrijven bij de woningbouw? Je kunt hiervoor terecht bij onze gecertificeerde Vrijwillig Burgeradviseurs. Zij geven informatie en advies bij vragen over welzijn, zorg, inkomen, wonen, recht, vervoer, participatie. Als het nodig is, wijst de Vrijwillig Burgeradviseur je de weg naar de juiste organisaties. Lees hier meer over Burgeradviseurs.
4. Welzijnswerker
In Veere is er in elke kern een welzijnswerker van Welzijn Veere actief. Het aanspreekpunt van het dorp of de stad voor vragen over welzijn, activiteiten, sociale initiatieven en nog veel meer. De welzijnswerker onderhoudt contact met de mensen in de kern; met bewoners, vrijwilligers, de dorps- of stadsraad, de organisaties en de verenigingen.
De welzijnswerker ondersteunt, faciliteert en fungeert graag als jouw vraagbaak.
Heb je een vraag, stel hem gerust aan de welzijnswerker. Wanneer ze zelf het antwoord niet hebben, weten zij wie het wel weet!
Wil je een leuke activiteit opstarten, maar weet je niet waar te beginnen? Ook dan neem je contact op met je welzijnswerker. Geen is vraag te gek, ze helpen je graag!
Bekijk hier wie de welzijnswerker is van jouw kern.
Netwerkoverleg Veere
Zo’n vier keer per jaar vindt het Netwerkoverleg Veere plaats. Voor dit overleg worden partijen uit de formele en informele (vrijwilligers-)zorg, welzijnsorganisaties en dienstverleners uitgenodigd. Het doel? Afstemming zoeken in onze werkzaamheden, actuele ontwikkelingen bespreken, weten welke organisatie waarmee bezig is. Maar vooral: elkaar kennen.
Preventief en pro-actief samenwerken, daarvoor moeten we elkaar goed kennen. Zo kunnen we samen beter inspelen op (zorg-)signalen.
Het Netwerkoverleg Veere draagt ertoe bij dat hulpverleners uit het sociale veld in de gemeente Veere elkaar gemakkelijk aanspreken voor intercollegiaal overleg. En dat allemaal omdat we de inwoners van gemeente Veere zo goed mogelijk van dienst willen zijn. Lees hier meer over het Newerkoverleg Veere.